Het Nederlandse softwarebedrijf MessageBird ontslaat een derde van het personeel. Dat komt neer op zo’n 240 werknemers.

In een verklaring spreekt topman Robert Vis van de moeilijkste stap die MessageBird ooit heeft moeten zetten. Als reden voor het ontslag noemt Vis onder andere de hoge inflatie, stijgende rentes, de aanstaande recessie en een verandering in de manier waarop bedrijven worden gewaardeerd.

MessageBird levert sinds 2011 onder andere software voor chatprogramma’s die bedrijven in staat stelt met klanten in contact te komen. De voorbije jaren groeide het bedrijf snel, laat Vis weten.

MessageBird was vorig jaar voor het eerst in jaren weer winstgevend en ook dit jaar verwacht het bedrijf in de zwarte cijfers te blijven. Evengoed ziet het bedrijf zich genoodzaakt om in te grijpen. Werknemers die moeten vertrekken krijgen een compensatie van minstens drie maanden.

MessageBird haalde vorig jaar in een investeringsronde nog 830 miljoen euro op. Vorig jaar betaalde de onderneming nog 600 miljoen dollar voor het Amerikaanse SparkPost, waardoor de verzorger van chatverkeer tussen bedrijven en hun klanten voortaan ook zakendoet met grote concerns als Disney, PayPal en The New York Times.

Eerder kondigde MessageBird al aan vijftig medewerkers in het buitenland te ontslaan. Ook het Nederlandse softwarebedrijf Sendcloud kondigde een grote ontslagronde aan, door tien procent van het personeel, oftewel ruim veertig mensen, te ontslaan.

Naast problemen als de hoge inflatie en rentes kampen Nederlandse techbedrijven ook met een terugloop aan investeringen. Zo bleek dat startups tot het derde kwartaal van dit jaar 2,1 miljard euro ophaalden aan investeringen, waar een jaar eerder over heel 2021 nog 5,3 miljard euro werd opgehaald.

LEES OOK: Adyen-concurrent Stripe ontslaat 1 op de 7 mensen: het bedrijf was te optimistisch over groei